Eigenschap:Documentation nl

Type eigenschap
:
Text
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstregel
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 250 pages using this property.
(
Wettelijke verplichtingen, taakstelling, etc.  +
een tijdens het verrichten van arbeid optredende ongewilde, plotselinge en onvoorziene gebeurtenis, die niet heeft geleid tot schade (materiaal of milieu) of letsel (lichamelijk of geestelijk), maar onder iets gewijzigde omstandigheden wel daartoe had kunnen leiden (Stol et al., 2011; Alphen & Verhage, 2011) (zie ook: ongeval).  +
het voorbereiden (prepareren) op hulpverlening en de beheersing van incidenten en crises door het opstellen van plannen en procedures. Bijvoorbeeld: bereikbaarheidskaarten, aanvalsplannen, regionale crisisplannen, ontruimingsplannen, calamiteitenplannen, pandemieplannen, (zorg)continuïteitsplannen. elk rampenbestrijdingsplan is een calamiteitenplan.  +
4
Draadloos netwerk met groot bereik specifiek voor daartoe geschikte apparaten die voorzien zijn van een aansluiting op een aanbieder van deze netwerken (met name Werkplek gerelateerde apparaten)  +
A
Afspraak op Locatie  +
Service voor het beschikbaarstellen van API's waarmee informatiesystemen bepaalde functionaliteit en data kan aanbieden aan andere informatiesystemen.  +
Het conform wetgeving aanbesteden van opdrachten voor 'werken', 'diensten' of 'leveringen' waarbij bedrijven een offerte kunnen indienen. Aabestedingsopdrachten kunnen zich richten op: 'werken', bijvoorbeeld het bouwen van een fysiek bouwkundig of civieltechnisch object; 'diensten', bijvoorbeeld het uitvoeren van een verhuizing, het verlenen van juridisch advies of het uitvoeren van een opdracht; 'leveringen', bijvoorbeeld het leveren van (een partij) goederen, bijvoorbeeld koffieautomaten, ademlucht of tankautospuiten.  +
een inkooptraject om te komen tot een juridisch en commercieel [contract] met een [leverancier].  +
De route/weg van de brandweerkazerne tot de plaats van [inzet] [incident]. Het bepalen en afstemmen van routes binnen Bevolkingszorg gebeurt meestal i.o.m. Politie/Copi voor het verplaatsen van mens en dier. Dit is input voor het inzetplan Verplaatsen mens en dier, op basis van de inzetopdracht en het totaalbeeld.  +
Is het tijdsdeel wat de duur tussen het moment van ter plaatse komen en het moment van start van de rit van een eenheid weergeeft.  +
(publiekrechtelijke) overeenkomst tussen een persoon en een werkgever om werkzaamheden te verrichten in een bepaalde functie tegen bepaalde voorwaarden (waaronder vergoeding en inzetbaarheidheid)  +
Naast PPMO kent de rechtspositie (CAR-UWO) nog een andere keuring. Dat is de aanstellingskeuring. De AK wordt afgenomen om te bepalen of de kandidaat geschikt is voor de repressieve functie. De inhoud van de AK is op een groot aantal punten gelijk aan PPMO. Daarom wordt de AK gezien als eerste keuringsmoment, een nulmeting.  +
Plan dat vóór de ingebruikname van een ruimte is opgesteld door de brandweer. Dit plan bevat alle informatie die de brandweer nodig heeft om snel en effectief te kunnen werken.  +
Component waarmee gecontroleerd kan worden wie, wanneer toegang krijgt tot locaties, gebouwen en ruimtes. Hierbij kan bijv. gebruik worden gemaakt van persoonsgebonden toegangsmiddelen zoals pasjes.  +
een verzameling gegevens die bepaalt tot welke bestanden en mappen een [medewerker] of gebruiker toegang [autorisatie] heeft.  +
Het financieel administreren van de bezittingen van de organisatie.  +
Een verrichting die gevolgen heeft of kan hebben voor de fysieke leefomgeving. Bron: Omgevingswet, art. 1.2 lid 2 (definitie: KING). Het begrip 'activiteit' wordt daar benoemd maar niet gedefinieerd. Voorbeelden van activiteiten (artikel 4.3): - bouwactiviteiten, sloopactiviteiten en het gebruik en het in stand houden van bouwwerken, - milieubelastende activiteiten, - lozingsactiviteiten op een oppervlaktewaterlichaam of een zuiveringtechnisch werk, - wateronttrekkingsactiviteiten, - mijnbouwlocatieactiviteiten, - beperkingengebiedactiviteiten met betrekking tot een weg, een waterstaatswerk, een installatie in een waterstaatswerk, een luchthaven, een hoofdspoorweg, lokale spoorweg of bijzondere spoorweg, - het gelegenheid bieden tot zwemmen of baden, - activiteiten die cultureel erfgoed betreffen, - activiteiten die werelderfgoed betreffen, - ontgrondingsactiviteiten, - stortingsactiviteiten op zee.  +
Een bezitting waarvoor het belangrijk is de waarde te administreren.  +
Functionaliteit om de opleidingen en oefeningen te administreren. Deze administratie betreft zowel de inhoud (leerdoelen, etc.) als de logistiek (planning, inschrijving, etc.) van opleidingen en oefeningen  +
Component voor het vastleggen van gegevens rondom opleidingen en oefeningen. Deze administratie betreft zowel de inhoud (leerdoelen, etc) als de logistiek (planning, inschrijving, etc.) van opleidinge en oefeningen.  +
Het bieden van ondersteuning bij administratieve taken.  +
Verschillende beredeneerde aanbevelingen aan bevoegd gezag om een bepaalde keuze te maken, veelal in de vergunningsverlening, bijv: - Advies ruimtelijke veiligheid - Advies brandveiligheid - Gezondheidskundig advies - Advies industriele veiligheid (BRZO)  +
De verzamelde informatie over de vraag of een object of evenement voldoet aan de daaraan gestelde eisen, het zich daarna vormen van een oordeel en het eventueel naar aanleiding daarvan adviseren van bevoegd gezag (advies tot handhaving).  +
Een aanvraag voor advies, bijvoorbeeld in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), of over een evenement of crisisplan. Meest voorkomend bij GHOR is adviesaanvragen voor evenementen.  +
Het ontvangen van een aanvraag voor advies in het kader van Wabo (brandveiligheid), evenement, crisisplan.  +
Verzoek om toestemming tot uitvoering van een activiteit. Een intern of extern verzoek om te adviseren/mee te denken over een bepaald vraagstuk/ontwikkeling. advisering enerzijds aan bevoegd gezag, zoals advies brandveiligheid in het kader van de Wabo, advisering vergunningen evenementen, toetsen van bouwplannen, omgevingsadvisering. En anderzijds advisering over risico’s aan burgers, bedrijven en zorginstellingen over o.a.brandveilig leven. Voor de GHOR is advisering rondom o.a. natuurbrand en overstroming relevant. Daarbij sluit zij vaak aan bij landelijke campagnes.  +
Verzoek om toestemming tot uitvoering van een activiteit. Een intern of extern verzoek om te adviseren/mee te denken over een bepaald vraagstuk/ontwikkeling. advisering enerzijds aan bevoegd gezag, zoals advies brandveiligheid in het kader van de Wabo, advisering vergunningen evenementen, toetsen van bouwplannen, omgevingsadvisering. En anderzijds advisering over risico’s aan burgers, bedrijven en zorginstellingen over o.a.brandveilig leven. Voor de GHOR is advisering rondom o.a. natuurbrand en overstroming relevant. Daarbij sluit zij vaak aan bij landelijke campagnes.  +
Advisering enerzijds aan bevoegd gezag zoals advies brandveiligheid in het kader van de Wabo, advisering vergunningen evenementen, toetsen van bouwplannen, omgevingsadvisering. En anderzijds advisering over risico's aan burgers, bedrijven en zorginstellingen over o.a. brandveilig leven.  +
Advisering enerzijds aan bevoegd gezag, zoals advies brandveiligheid in het kader van de Wabo, advisering vergunningen evenementen, toetsen van bouwplannen, omgevingsadvisering. En anderzijds advisering over risico’s aan burgers, bedrijven en zorginstellingen over o.a. brandveilig leven. Voor de GHOR is advisering rondom o.a. natuurbrand en overstroming relevant. Daarbij sluit zij vaak aan bij landelijke campagnes.  +
Is een samenstel van één of meerdere personen van een bepaalde [discipline] en een specifiek voertuig, die op een [incident] ingezet [inzet] kunnen worden. Een alarmeerbare eenheid bestaat uit een bezetting + materieel  +
Functionaliteit waarmee de bevolking gewaarschuwd kan worden voor situaties die de volksgezondheid bedreigen. Een voorbeeld van een systeem waarmee landelijk dergelijke functionaliteit wordt geboden is NL Alert.  +
Functionaliteit waarmee de bevolking gewaarschuwd kan worden voor situaties die de volksgezondheid bedreigen. Een voorbeeld van een systeem waarmee landelijk dergelijke functionaliteit wordt geboden is NL Alert.  +
Het daadwerkelijk koppelen van de voorgestelde (aangepast) inzetselectie en via de daarvoor bedoelde middelen oproepen personeel en materieel voor inzet  +
Het beheren van de gebruikte systeemomgeving zodanig dat verantwoorde duurzame opslag is geborgd.Nodig zijn o.a. het documenteren en beheren van: inrichtingsinformatie, toegangsbeheer, digitale koppelingen en het monitoren van: ontwikkelingen rondom bestandsformaten, gebruikersbehoeften, functioneren van de voorziening.  +
Opstellen van een omgevingsanalyse en een adviesrapport omgevingsanalyse, naar aanleiding van het omgevingsbeeld, op basis waarvan communicatiemiddelen en –activiteiten kunnen worden ontwikkeld (geproduceerd) en ingezet.  +
Gericht op ... Aangeroepen bedrijfsfuncties: - Risico analyse - Netwerkmanagement  +
Service die het mogelijk maakt om een applicatie aan te bieden aan meerdere gebruikers met behulp van specifieke hardware en operating systeem.  +
Het ontwikkelen toepassingsprogrammatuur en daarbij benodigde gegevensverzamelingen. Hierbij kan het gaan om zelfstandige nieuwe applicaties of om het aanpassen of uitbreiden van bestaande applicaties.  +
Het uitvoeren van beheertaken m.b.t. bedrijfsapplicaties en de bijbehorende gegevensverzamelingen. Bijv. het instellen van bepaalde applicatiefunctionaliteiten en het mede zorg dragen voor correcte updates van de applicatie.  +
een verzameling gegevens (ook wel: informatie- of gegevensobject) die conform de archiefwet dient te worden gearchiveerd  +
Component dat functioneert als een digitale archiefbewaarplaats voor blijvend en langdurig te bewaren informatieobjecten. De component ondersteunt het zorgvuldig omgaan met informatieobjecten zodat deze duurzaam toegankelijk blijven en te zijner tijd vernietigd worden als dit gewenst is. Informatieobjecten zijn zelfstandige eenheden van informatie die kunnen worden verwerkt en bewerkt (bijv. bestanden, documenten, databasegegevens en de daarbij behorende metagegevens). Het borgen van duurzame toegankelijkheid vereist soms speciale maatregelen zoals het eenmalig of vaker converteren van gegevens naar een duurza(a)m(er) opslagformaat. Het gaat hier om blijvend en langdurig te bewaren informatieobjecten. Denk aan naturalisatiebesluiten (110 jaar voor BCG-vaccinatiegegevens, 40 jaar voor de gegevens van personeel dat in aanraking is geweest met gevaarlijke stoffen, etc. ). In die langdurige periode spelen dezelfde problemen m.b.t. digitale duurzaamheid als bij blijvend te bewaren informatieobjecten.  +
De fundamentele organisatie van een systeem belichaamd in zijn componenten, hun onderlinge relaties en met de omgeving, en de principes die richting geven aan zijn ontwerp en evolutie.  +
Component voor het ontwikkelen en bewaken van architectuur, processen, werkinstructies, e.d.  +
Het ontwikkelen, beheren en toepassen van architectuur voor het in lijn met bedrijfsdoelen sturen van veranderingen. Bijv. via het in kaart brengen van huidige en gewenste situatie, het vaststellen van architectuurprincipes en van kaders voor nieuwe ontwikkelingen en het begeleiden daarvan.  +
heeft tot doel de [identiteit] van de gebruiker of [medewerker ] vast te stellen. Authentificatie gebeurt vaak door het opgeven van een naam en wachtwoord. Doorgaans wordt deze identiteit vastgesteld ops basis van het overleggen van een al dan niet fysiek bewijs. Fysieke bewijzen zijn bijvoorbeeld [documenten] met pasfoto's, handtekeningen of biometrische kenmerken.  +
Het middel waarmee een persoon of [medewerker] zijn of haar [identiteit] kan aantonen. Gangbaar is om te spreken van authenticatievoorziening of authenticatie service, als voorziening of instrument of dienst die de gegevens op zo'n authenticatiemiddel kan lezen en controleren en verifiëren.  +
Het ervoor zorgen dat IT-systemen beschikbaar zijn voor de ondersteuning van de informatievoorziening. Functioneel beheer Het in stand houden en aansturen van de informatievoorziening. Applicatiebeheer Het aanpassen van toepassingsprogrammatuur en gegevensverzamelingen. Gegevensbeheer Het ervoor zorgen dat er kwalitatief hoogwaardige gegevens beschikbaar zijn. Identiteitenbeheer Het beheren en beschikbaar stellen van gegevens van gebruikers en hun autorisaties. Informatiebeveiliging Het borgen van de continuïteit van de informatie en de informatievoorziening en het beperken van de eventuele gevolgen van beveiligingsincidenten tot een acceptabel, vooraf bepaald niveau. IT-infrastructuurbeheer Het in stand houden en beheren van IT-infrastructuur. IT-infrastructuurontwikkeling Het ontwikkelen en aanpassen van IT-infrastructuur. Applicatie-ontwikkeling Het ontwikkelen toepassingsprogrammatuur en gegevensverzamelingen.  +
Het toegangsrecht van een identiteit tot een gegevensobject, bestand of dienst. Autorisatie is een [beheersmaatregel] en is het proces waarin een [medewerker] rechten krijgt op het benaderen van een [object] (een bestand of [systeem] [systeemsoftware] middels een [token]. De autorisatie wordt toegekend door de [eigenaar] van het object.  +
B
De veiligheidspartners gebruiken onder normale en bijzondere omstandigheden (crisissituatie) dezelfde systemen. Op deze manier zullen gebruikers voldoende ervaring hebben in het gebruik van systemen doordat zij de systemen onder normale omstandigheden en dus vaker gebruiken. Dit principe betekent dat dezelfde informatiesystemen zowel in koude als warme situaties gebruikt moeten worden. Informatiesystemen en bijbehorende beheerorganisaties zijn hiervoor 24x7 beschikbaar. Dit stimuleert ketenintegratie tussen bedrijfsvoering, preparatie en crisisbeheersing.  +
Systemen worden alleen gebruikt als er een hoge mate van zekerheid is dat de noodzakelijke beschikbaarheid en capaciteit van de systemen beschikbaar is, ook in buitengewone omstandigheden. De meeste informatiesystemen worden niet alleen gebruikt onder normale omstandigheden, maar ook in ramp- en crisissituaties. Daarom moeten deze bijvoorbeeld ook werken buiten kantooruren, vanaf niet-traditionele werkplekken (bijvoorbeeld op mobiele apparaten) en bestand zijn tegen onverwachte situaties. Kortom een schaalbare, flexibele en beschikbare informatievoorziening. De implicatie is dat dit principe eisen stelt aan systemen en aan beheerafspraken waarbij rekening wordt gehouden met de onderliggende keten van afhankelijkheden (locatie, netwerk, koeling, stroomvoorziening, enz.)  +
Gegevens worden uitgewisseld tussen veiligheidspartners, ook internationaal conform vigerende wetgeving. Vrije uitwisselbaarheid van gegevens en kennis ligt aan de basis van een crisisbeheersings¬organisatie. Bij de uitwisseling van gegevens dient rekening gehouden te worden met het wettelijke kader en de noodzakelijke daarvan afgeleide vertrouwelijkheid van gegevens. De informatie¬organisatie dient hier zoveel mogelijk in te faciliteren. Dit uitwisselen van gegevens is belangrijk binnen de verschillende kolommen van één veiligheidsregio, maar ook tussen de verschillende veiligheidsregio’s en met andere ketenpartners. Veiligheidspartners stellen geen extra voorwaarden aan gegevensuitwisseling met veiligheidspartners in andere landen en andere internationale organisaties zolang deze gegevensuitwisseling geschied binnen de kaderstelling van nationale en internationale verdragen, de vigerende wet- en regelgeving, de bestuurlijke en verantwoordelijkheidslijnen, of in het geval dat het belang van de operationele taakuitvoering wordt geschaad. De leverende partner moet erop kunnen vertrouwen dat de Veiligheidsregio deze gegevens beheert conform het vertrouwelijkheidsniveau die hier volgens de aanleverende partij voor geldt. Bij het ontvangen van gegevens van externe partijen dient vast gelegd te worden wat de vertrouwelijkheid is van de gegevens, en de Veiligheidsregio dient te borgen dat deze regels gehandhaafd worden. Gegevens kunnen ingedeeld worden in vijf niveaus van vertrouwelijkheid en worden beheerd conform deze classificaties. Gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk.  +
Component voor opslag en uitvoering van vooraf geconfigureerde processen.  +
Het doel van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) is om mensen in de buurt van een bedrijf met gevaarlijke stoffen te beschermen. Bij een omgevingsvergunning milieu of een ruimtelijk besluit rond zo'n bedrijf moet het bevoegd gezag rekening houden met veiligheidsafstanden ter bescherming van individuen (plaatsgebonden risico) en groepen personen (groepsrisico).  +
Het betreft hier de voor de VRH relevante landelijke basisregistraties: - BAG - GBT - TOP10NL - Etc.  +
Het beoordelen van de primaire processen, de procesprestaties en de effecten hiervan. Input aanleveren voor het bijsturen van het beleid en/of primaire proces.  +
Het verlenen hulp bij gebeurtenissen die de veiligheid en/of gezondheid van werknemers en andere aanwezigen bedreigen. Bijv. hulp bij brand of ongevallen.  +
Inventarisatie en analyse van alle mogelijke bedreigingen, tijdens gebruik van een bouwwerk. Dit calamiteitenplan ofwel bedrijfsnoodplan moet bij calamiteiten een snelle ontruiming en redding waarborgen. Een ontruimingsplan maakt hier deel van uit.  +
Component voor het definieren, monitoren en analyseren van bedrijfsprocessen.  +
Het beeld brongebied bestaat uit de beschikbare gegevens over "het gebied waar de hulpverleningsdiensten uitvoering geven aan de directe bestrijding van het incident.”  +
de weergave van het effectgebied, dat op een bepaalde manier direct beinvloed wordt door het optreden van een incident. Effectgebied is het gebied buiten het brongebied, waar het incident effecten heeft op de omgeving.  +
Variabele binnen de Risioc Index Natuurbranden. de variabele ‘begroeiing’ is in vijf klassen verdeeld en aan elk van deze klassen is vervolgens een waarde toegekend, waarbij de voor natuurbrand meest risicovolle klasse de hoogste waarde krijgt. • Niet brandbaar (0 punten) • Laag brandbaar (25 punten) • Brandbaar (50 punten) • Verhoogd brandbaar (75 punten) • Zeer brandbaar (100 punten)  +
een voorspelling van de inkomsten en uitgaven voor een toekomstige periode  +
Binnen het bedrijfsproces 'sturen, beheersen en verantwoorden' hoort ook de aandacht voor de organisatorische risicoanalyse (risk management). Het is goed om te realiseren dat het rapport interne controle dus maatregelen kan opleveren voor de bijsturing van elk ander proces. Management informatie is er op vele niveaus, maar hier gaat het vooral over de organisatie-brede stuurinformatie.  +
Het vaststellen van de beschikbare financiële middelen en de daaruit voortvloeiende budgetten.  +
Functionaliteit voor het ondersteunen van de crisisbeheersing en de rampenbestrijding door het registreren, beheren en uitwisselen van relevante informatie t.a.v. een crisis of ramp.  +
Het gaat hier met name om onderhoud van 'rollend' materieel (dus niet om vastgoed) zoals voertuigen, ademlucht, etc.  +
voorgenomen actie om de impact van een risico preventief dan wel ten tijde van optreden van risico te minimaliseren.  +
Dit is een cluster van bedrijfsprocessen die gerelateerd zijn aan archiefbeheer. Binnen deze cluster vallen bijvoorbeeld preservering en het bestrijden van papiervisjes. Dit zijn de bedrijfsprocessen die corresponderen met de bedrijfsfunctie Informatie- en archiefbeheer.  +
Dit is een cluster van bedrijfsprocessen die gerelateerd zijn aan het (operationeel) beheer van IT-voorzieningen. Dit zijn de bedrijfsprocessen die corresponderen met de bedrijfsfunctie Automatiseringsmanagement.  +
Intern verlenen van diensten, ter beschikking stellen en plannen onderhouden van faciliteiten die nodig zijn voor de ondersteuning van de interne activiteiten.  +
Dit is een cluster van bedrijfsprocessen die gerelateerd zijn aan informatiemanagement. Dit zijn de bedrijfsprocessen die corresponderen met de bedrijfsfunctie Informatiseringsmanagement.  +
Dit is een cluster van bedrijfsprocessen die gerelateerd zijn aan het bewaken dat de organisatie voldoet aan alle aspecten van veiligheid en beveiliging. Dit zijn de bedrijfsprocessen die corresponderen met de bedrijfsfunctie Veiligheidsmanagement.  +
Gericht op het opstellen van verschillende soorten strategisch (?) beleid, zowel intern als extern gericht. Discussiepunt: gaat het bij dit proces alleen om het strategisch, organisatiebrede beleid of ook om afzonderlijk beleid op deelterreinnen (financieel, personeel, etc.) Aangeroepen bedrijfsfuncties: - Strategie ontwikkelen - Bedrijf ontwikkelen - Sturen en organiseren - Risico analyse - alle ondersteunende functies (?)  +
Een sturingsmiddel waarmee de [veiligheidsregio] de werkzaamheden richt op de missie, de gemeenschappelijke opdracht of de bestaansreden van de [organisatie]. De missie wordt vertaald in algemene en concrete doelstellingen. De organisatie omschrijft in het beleidsplan hoe de beschikbare mensen en middelen zullen worden ingezet om deze doelstellingen te realiseren.  +
Er zijn 3 verplichte planfiguren (regionaal risicoprofiel, Regionaal crisis beleidsplan, regionaal crisisplan) waarvan het beleidsplan en het crisisplan uit het bedrijfsproces 'beleid vormen' komen.  +
een gedragslijn voor de verwezenlijking van bepaalde doelstellingen  +
beoordeling van [tussentijdse toetsen] en een [examen] uit het beoordelingsportfolio door de beoordelaar die door de Commissie Toezicht Lokale Toetsing (Commissie TLT) is benoemd.  +
een [evaluatie] van een [medewerker] conform het functieprofiel behorend bij [formatieplaats].  +
De verzameling van toetsen die afgenomen wordt door en beoordeeld wordt op het opleidingsinstituut.  +
Veiligheidsregio's hebben de wettelijke taak om te zorgen voor de crisisbeheersing en rampenbestrijding. Kern van de netcentrische werkwijze is dat er beslisorganen in het leven worden geroepen afhankelijk van de opschaling waarin op basis van verzamelde informatie uit de verschillende betrokken discisplines een gedeeld beeld wordt gevormd op basis waarvan besluiten worden genomen. Deze besluiten vormen weer de input voor de operationele acties van de verschillende discisplines. M.a.w. de 'eigen' processen van de verschillende disciplines blijven gewoon doorgang vinden. Daarbovenop vindt een een proces plaats dat gericht is op besluitvorming (beeldvorming - oordeelsvorming - besluitvorming). Aangeroepen bedrijfsfuncties: - meldingintake - melding uitgifte - leiding en cordinatie - hulpverlening  +
Het bestellen van een bepaald type goederen of diensten bij een leverancier.  +
Het bepalen en afstemmen van bestemming gebeurt meestal i.o.m. Opvang voor het verplaatsen van mens en dier. Dit is input voor het inzetplan Verplaatsen mens en dier, op basis van de inzetopdracht en het totaalbeeld.  +
Beperken van economische schade, in stand houden vitale infrastructuur en beperke van milieu effect schade.  +
Naar aanleiding van een melding daadwerkelijk uitrukken en bestrijden van een brand en/of emissie van gevaarlijke stoffen.  +
vergaderstukken en besluiten van het bestuur van de veiligheidsregio's.  +
Binnen het bedrijfsproces 'sturen, beheersen en verantwoorden' hoort ook de aandacht voor de organisatorische risicoanalyse (risk management). Het is goed om te realiseren dat het rapport interne controle dus maatregelen kan opleveren voor de bijsturing van elk ander proces. Management informatie is er op vele niveaus, maar hier gaat het vooral over de organisatie-brede stuurinformatie.  +
Het adequaat ondersteunen van het (regionaal) beleidsteam op inhoudelijk gebied: - juridische zaken; - financiële zaken; - protocollaire zaken; - representatieve zaken; - kabinetszaken. Het adequaat ondersteunen van het (regionaal) beleidsteam en het team Bevolkingszorg op beheersmatig gebied: - telefonie; - verslaglegging; - ICT; - facilitaire zaken. (Bron: Project 'GROOTER'; Taakorganisaties, processen en producten van Bevolkingszorg).  +
Het uitbetalen van verplichtingen aan crediteuren.  +
Duiden van de gebeurtenis door deze in een breder perspectief te plaatsen en negatieve gevoelens en emoties te kanaliseren.  +
Dit zijn alle burgers, bedrijven en instellingen die op enigerlei wijze bij de crisis zijn betrokken. Dit varieert van mensen die ‘slechts’ informatie nodig hebben om bijvoorbeeld zelfstandig een gebied te kunnen verlaten tot mensen die fysiek, psychosociaal letsel en/of materiële schade hebben opgelopen of omstanders die spontaan hulp hebben geboden.  +
Component voor het vastleggen, implementeren en beheren van informatiebeveiligings- en privacymaatregelen. Bijv. voor het bewaken en uitvoeren van een informatiebeveiligingsplan aan de hand van een "Control Framework" met de complete set van benodigde maatregelen, processen en procedures incl. acties voor de betreffende medewerkers.  +
Het stimuleren van en toezien op voldoende veiligheidsbewustzijn bij medewerkers. Bijv. door het helder omschrijven van functies en verantwoordelijkheden, het aanbieden van scholing om aan de eisen te kunnen voldoen of het regelmatig publiceren van veiligheidsgerelateerde berichten op het intranet.  +
De brandweer gaat standaard met zes mensen in een blusvoertuig naar een brand. Elke GRIP-fase kent een andere bezetting. Als het nodig is wordt er opgeschaald of afgeschaald. Bezetting + materieel vormt een eenheid. Een ander woord voor bezetting is de ploeg.  +
De behandeling van bezwaren en beroepen van burgers en/of bedrijven  +
Component voor het afhandelen van bezwaren en beroepen. Bijv. door het kunnen doorlopen van alle benodigde stappen binnen het afhandelproces en het in samenhang kunnen vastleggen van gegevens over betrokkenen, correspondentie, etc.  +
Ondersteuning van een veiligheidsregio bij het bestrijden van een brand, ramp of crisis die het niveau of de capaciteit van de veiligheidsregio te boven gaat, of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, door een andere veiligheidsregio, politie, defensie en/of andere hulpdiensten. Toelichting: Met het informatieproduct ‘bijstandsaanvraag’ wordt de aanvraag voor aanvullend potentieel van buiten de eigen dienst bedoeld. De bijstandsaanvraag wordt aangevraagd door het bevoegd gezag. In de praktijk wordt de gemeente geïnformeerd, maar regelt de kolom (bijv. GHOR, Brandweer) de bijstand zelf.  +
Een bijzonder object betreft informatie over een object dat zich in het incident- of effectgebied bevindt. Dit object behoeft bijzonder aandacht. Voorbeelden van bijzondere objecten zijn risicoobjecten, zorginstellingen, kazernes, meldkamers, scholen, ziekenhuizen, kerken, moskeen, winkelcentra etc. Dit is wat anders dan een kwetsbaar object! De informatie over het bijzondere object is van invloed op het operationele optreden en is voor de brandweer en de GHOR op onderdelen essentieel. De informatie moet wel binnen het omgevingsbeeld geplaatst worden (gerelateerd aan het incident). Informatie over bijzondere objecten zijn ook voor de opvang en verzorging (gemeente) van belang. Afhankelijk van het object zal de gemeente wel of geen opvang moeten regelen. Als voorbeeld: mensen in een ziekenhuis worden niet door de gemeente opgevangen, dit is een activiteit van de GHOR.  +
Een bijzonder subject heeft betrekking op personen die bij crisis en rampen bijzondere aandacht behoeven vanwege bv. invaliditeit/handicap, leeftijd, medicijngebruik, criminaliteit, geloof of geestgesteldheid. Een (GHOR-gerelateerd) voorbeeld is, als er niet voldoende opvang is voor de zwaargewonden. De gemeente zorgt niet zelf voor de medische opvang, de GHOR en Ambulancezorg worden hier direct bij betrokken. Als mensen niet zelf mobiel zijn, wordt daar de GGD of de Ambulancezorg bij betrokken.  +
Faciliteren en/of (mede) organiseren van de collectieve rouwverwerking (stille tochten en herdenkingsdiensten) en bijzondere uitvaartzorg, op basis van behoefte van de bevolking en hulpdiensten.  +
Met ‘blootgestelden’ worden die personen bedoeld die zich op een plaats bevinden waar ze in aanraking (kunnen) komen met effecten van een ramp bij een risicobron. De Risicokaart houdt vooral rekening met de acute gevolgen daarvan (verwonding of overlijden). Bij een ongeval of ramp met radioactieve stoffen worden maatregelen van kracht om de effecten op lange termijn te beperken.  +
Een bij het repressief object aanwezige bron voor het ontrekken van bluswater.  +
Voorkomen en beperken van vervolgschade door het geven van adviezen en het coördineren van maatregelen.  +
Het gedeelte tussen twee vloeren in (waarbij zolder en kelder <1.5 meter niet meetellen).  +
In de Informatiegids IFV brandstofmodellen/ vegetatietype, zijn 20 verschillende brandstofmodellen/ vegetatietypen gepresenteerd, die ook terug te vinden in het natuurbrandverspreidingsmodel. Deze brandstofmodellen representeren Nederlandse vegetatietypen die voorkomen in duin-, veengebieden en op droge zandgrond. Per brandstofmodel is informatie te vinden over de kenmerken van het vegetatietype en wordt een indicatie van de verspreidingssnelheid (loopvuur) gegeven.  +
Het wegnemen of beperken van de risico’s van een gevaarlijke stof (bijvoorbeeld door het stoppen van lekkages, het opvangen en afdekken van een gevaarlijke stof en het voorkomen van verspreiding).b  +
Het brongebied is het gebied waar de hulpverleningsdiensten uitvoering geven aan de directe bestrijding van het incident.  +
C
GHOR sluit voor het merendeel van de secundaire functies aan op de functies zoals gebruikelijk in de (moeder) organisatie waar zij onder valt. Referentiearchitecturen als VeRA, PURA en Gemma zijn op dit vlak dan leidend. T.o.v. VeRA is voor de GHOR Kwaliteitsmanagement toegevoegd, die wel in PURA voorkomt.  +
Het inroosteren van mensen en middelen. Bijvoorbeeld: het maken van een dekkingsplan of een materieelspreidingsplan, het inroosteren van piketfunctionarissen. Voor de GHOR gaat het hierbij om het inroosteren van sleutelfunctionarissen met piketdiensten.  +
Het inroosteren van mensen en middelen. Bijvoorbeeld: het maken van een dekkingsplan, een materieelspreidingsplan, het inroosteren van piketfunctionarissen.  +
Het verzorgen van catering. Bijv. in de vorm van bedrijfsrestaurants of door eten en drinken bij vergaderingen te verzorgen.  +
Een schriftelijke verklaring, gebaseerd op het besluit van het algemeen bestuur IFV, dat een gerechtvaardigd vertrouwen bestaat dat de kwaliteit van onderwijs in overeenstemming is met de norm van het waarderingskader KAB.  +
Door anderen beheerde omgeving op een andere locatie waar technologie services door anderen worden beheerd en aangeboden  +
Voorzien in de maatschappelijke informatiebehoefte op basis van drie operationele doelen: - informatie verstrekken; - schade beperken; - betekenis geven. (Bron: Project 'GROOTER'; Taakorganisaties, processen en producten van Bevolkingszorg)  +
Coördineren en uitvoeren van de interne en externe communicatie t.b.v. de 'branding' van de organisatie  +
een specifieke boodschap die wordt overgebracht aan een specifieke doelgroep.  +
Het maken van communicatieplannen en uitvoeren van communicatie-uitingen om de gewenste boodschap over te brengen. Communicatie over incidenten, risico’s of een crisis. Bijvoorbeeld een rookmelderactie, voorlichting barbecues, hoe te handelen bij grieppandemie, sluit ramen en deuren, crisis.nl.  +
een informatiedrager, of [medium] die fungeert om te communiceren.  +
Gericht op .. Aangeroepen bedrijfsfuncties: - Hulpverlening - Leiding en coordinatie - Communicatie - Netwerkmanagement - Advisering  +
Zorgen voor personeel en organusatie. Instroom, doorstroom, uitstroom medewerkers. Goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Opleiding en training. Voeren van een personeelsadministratie: beheer van alle gegevens, informatie en kennis over medewerkers. BOT valt hier ook onder als werkproces.  +
Het controleren of het functioneren van de organisatie in lijn is met wet- en regelgeving.  +
Hoe en met welk materiaal is het dak opgebouwd.  +
Een contact tussen individu [natuurlijk-persoon] of [medewerker] dat relevant is voor de bedrijfsvoering.  +
De sleutelfunctionaris vanuit de zorginstelling.  +
Service waarbij kleinschalige applicatie functionaliteiten worden aangeboden die zelfstandig decentraal kunnen worden uitgevoerd. Containers zijn kleiner dan virtuele applicaties maar groter dan microservices.  +
Bindende afspraak tussen veiligheidsregio en een [leverancier] rondom het leveren van [product]en of [dienst]en.  +
De component ondersteunt het vastleggen en beheren van contracten met leveranciers en klanten. De component ondersteunt ondermeer de automatische signalering van de afloop van contracttermijnen zodat tijdig actie kan worden ondernomen.  +
Het tot stand brengen en bewaken van contracten met leveranciers. Bijv. om te zorgen dat tijdig actie wordt ondernomen om contract op te zeggen voordat er automatisch verlening plaatsvindt.  +
Documenten waarin afspraken tussen verschillende partijen (GHOR en andere ketenpartners worden vastgelegd over uiteenlopende onderwerpen maar wel allemaal t.b.v. opgeschaalde zorg (crisisbeheersing). Bijvoorbeeld: convenanten met nutsbedrijven, afspraken met zorginstellingen, nazorg protocollen met de gemeenten.  +
Het coördineren van de gezondheidszorg tijdens rampen en crises met als doel dat slachtoffers onder alle omstandigheden verantwoorde zorg kan worden geboden door een samenhangende zorgketen, in nauwe samenwerking met andere hulpdiensten.  +
een voorgenomen actie om de impact van een bevinding te minimaliseren.  +
Het verwerken van inkomende facturen.  +
Een situatie waarin een vitaal belang van de samenleving is aangetast of dreigt te worden aangetast.  +
Component voor ondersteuning crisis- en rampencoordinatie  +
Bij een ramp of crisis moeten hulpverleners en hulpverleningsdiensten snel omschakelen naar één organisatie die het incident bestrijdt, met de benodigde mensen, materialen en middelen. Dit heet opschalen. Het gebeurt via de zogeheten GRIP-procedure.  +
Actuele rampenbestrijdingsplannen, incidentbestrijdingsplannen, bereikbaarheidskaarten, aanvalsplannen, calamiteitenplannen, handboeken en operationele procedures. Let op: er vindt nadrukkelijk informatie-uitwisseling plaats met adviseren rondom objectgegevens. Dit is echter een ander beschouwingsniveau: informatiearchitectuur vs. bedrijfsarchitectuur.  +
D
Service die gebruik maakt van specifieke hardware en operating systeem waarmee data kan worden opgeslagen en beheerd. Deze data kan bestaan uit zowel gestructureerde als ongestructureerde gegevens.  +
Component voor het combineren en analyseren van data met specifieke functionaliteit voor patroonherkenning (ook geo-data).  +
Het ervoor zorg dragen dat debiteuren openstaande vorderingen betalen.  +
Rekening van de ingezette [medewerker] of [inhuur] aan de [Veiligheidsregio] voor een verrichte prestatie. Dit kan bijvoorbeeld een vergoeding zijn ten aanzien van [piketvergoeding], [opleidingen], [trainingen], [oefening] en [inzet] voor vrijwilligers en beroepsmedewerkers, als opgenomen in hoofdstuk 19 CAR-UWO en artikel 20.1.3 CAR-UWO waarin de vergoeding voor beroepsmedewerkers wordt geregeld de mogelijkheid biedt tot afwijking. De vergoeding voor te leveren prestaties kan uitsluitend bestaan uit een of meer van de volgende in de overeenkomst vast te leggen bestanddelen: a. de honorering van de werkzaamheden van de opdrachtgever; b. de gemaakte kosten; c. de te betalen prijs voor het geleverde goed.  +
Diegene die is toegelaten tot de opleiding.  +
Een document met daarin de spreiding van personeel en materieel, de beschrijving van de opkomsttijden, waaronder gemotiveerd afwijken, inclusief financiële paragraaf. In dit plan staat beschreven welke [specialisme] met welk [materieel] op welke [locatie] beschikbaar is.  +
Elk mens en dier dat is gered door een [medewerker] van de [Veiligheidsregio] en bijdraagt aan de veiligheid in de regio.  +
Functionaliteit voor het digitaal indienen van verzoeken en aanvragen zoals bijvoorbeeld een advies brandveiligheid ten behoeve van een bouwvergunning.  +
In een systeem vastgelegde formele (contractuele of juridisch geldige) relatie tussen een natuurlijk persoon en de instelling. Deze resulteert in een instellingsgebonden identiteit, zoals student, medewerker, docent, onderzoeker.  +
Het schriftelijk bewijs dat wordt verkregen na het aantonen van de vakbekwaamheid die hoort bij een functie en die is vastgelegd in het kwalificatiedossier.  +
Bij incidenten waarbij getroffenen niet zelfredzaam zijn en niet kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften zoals bijvoorbeeld voedsel, drinkwater en levensreddende medicijnen wordt gezorgd voor deze levensbehoeften. Hiervoor worden distributiepunten aangewezen voor uitgifte van producten bijv kleding en voedsel. Distributiepunten kunnen één of meerdere locaties zijn; huis aan huis.  +
een toestand of conditie van de [organisatie] die tot stand moet worden gebracht.  +
Een bron van mogelijke schade. Een dreiging is een inherente eigenschap van een proces, systeem, situatie of activiteit.  +
Het opslaan van informatieobjecten en het beheren van wat zich in de opslag bevindt zodanig dat deze duurzaam toegankelijk blijft. Om duurzame toegankelijkheid te borgen horen hier dus preserveringsmaatregelen bij om dreigend verlies van toegankelijkheid te voorkomen. Naast de voor deze hoofdfunctie relevante OAIS-functie Preservation planning, zijn in deze hoofdfunctie ook de OAIS-functies Archival Storage, Data Management en een deel van Administration gebundeld.  +
E
Component voor het ontwikkelen, publiceren, laten invullen, indienen en bevestigen van elektronische formulieren.  +
Alle maatregelen om het effectgebied van een gevaarlijke stof te beperken (bijvoorbeeld verdunnen of neerslaan van gas of damp). Vaak is er een overlap en wordt er gesproken over bron- en effectbestrijding.  +
Het betreft hier minimaal de volgende kernregistraties: - Objecten - Incidenten - Kosten - Personen (medewerkers) - Materieel  +
Component om educatieve inhoud via e-learning aan te bieden. Het faciliteert het proces van leren en de communicatie die nodig is voor dat leren.  +
mens en dier die in veiligheid worden gebracht door deze te verplaatsen of te zorgen dat zij zich verplaatsen van een getroffen of bedreigde plaats naar een veilige plaats.  +
Evalueren van incidenten, educatie vanuit evaluatie, borgen van opgedane kennis in de primaire functies.  +
evalueren van incidenten, leren vanuit evaluatie, borgen van opgedane kennis in de primaire functies.  +
Onderzoek naar hoe een bepaalde activiteit is verlopen, welke verbeterpunten er zijn en waar van geleerd kan worden.  +
Het evalueren van de geleverde hulp en zorgverlening n.a.v. een incident.  +
Een evenement is een verplaatsbare georganiseerde gebeurtenis, (openlucht)manifestatie, (thema) dag of week. Meestal is die publiek, maar ze kan ook besloten zijn. Evenementen worden door de [veiligheidsregio] gecategoriseerd als a-, b- of c- evenementen naar risico en aantallen bezoekers  +
Een onderdeel van de proeve van bekwaamheid waarin wordt beoordeeld of de vereiste competenties zijn verworven. Het examen wordt afgenomen door examinatoren van het IFV.  +
Het verstrekken en ter beschikking stellen van informatie naar partijen buiten de eigen organisatie. Bijv. via het maken van nieuwsberichten voor de pers of inwoners die via diverse kanalen worden gepubliceerd.  +
Niet zelf beheerde omgeving op een vaak openbare locatie waar gebruik wordt gemaakt van technologie services  +
F
Component voor het reserveren en administreren van facilitaire middelen.  +
Het kenbaar maken van openstaande vorderingen aan debiteuren.  +
Component voor financieel management, administratie en budgetbeheersing  +
Het management, beheer, de administratie en de controle op alle financiële gegevens, processen, transacties en rapportage daarover.  +
Beheren en voeren van de financiële administratie en controleren en rapporteren van alle financiële gegevens, processen, transacties.  +
Functionaliteit waarmee budgetten, inkomsten en uitgaven, en verplichtingen worden geregistreerd en beheerd.  +
Service die het mogelijk maakt om netwerkverkeer te controleren en eventueel te blokkeren tussen besloten netwerken onderling (LAN / WAN) en/of met het internet..  +
een functie binnen een [organisatie-eenheid] inclusief een beschrijving, te besteden arbeidstijd en functioneringsrichtlijnen. Eenheid van geplande arbeidstijd.  +
Het vaststellen welke budgetten en formatieplaatsen beschikbaar zijn voor organistorische eenheden.  +
Functies die worden aangeboden door een [IT-systeem].  +
Het uitvoeren van beheertaken zodat applicaties bedrijfsprocessen optimaal ondersteunen. Bijv. door bestaande gebruikerswensen te verzamelen en te vertalen in nieuw te realiseren applicatiefunctionaliteit.  +
Bron: n.a.v. Omgevingswet, art. 1.2 Dit begrip bepaalt de werkingssfeer van de Omgevingswet. Een afgebakende definitie is er niet. In de wet staat een opsomming van elementen die in elk geval onder de fysieke leefomgeving vallen. Dit betreffen de onderscheiden specialisaties. Denk in de richting van BAG objecten/kadastrale percelen of inrichting. Elementen waarop vergunning wordt verleend.  +
G
Certificatie is dé manier om zichtbaar te maken dat een zorg- of welzijnsorganisatie intern de zaken goed op orde heeft, dat de cliënt altijd centraal staat en dat de organisatie voortdurend en systematisch werkt aan verbetering van het aanbod. Bovendien is het kwaliteitssysteem gebaseerd op de principes van ISO 9001. Voorbeelden zijn: HKZ-norm, ISO voor de zorg.  +
Functionaliteit voor het genereren en beheren van analyses met behulp van geo-gerefereerde gegevens (wat bijvoorbeeld resulteert in een dekkingsplan).  +
Bij een emissie van een gevaarlijke stof kan het effectgebied worden weergeven met een vlak, de zogenaamde Gasmal. Bij een verwachte draaiing van de wind kun je weergeven wat het verwachte effectgebied gaat worden door deze mal te plaatsen met een tijdstip wanneer verwacht wordt dat het effectgebied zich verplaatst.  +
een onroerend goed dat binnen de organisatie wordt gebruikt voor het uitvoeren van werkzaamheden. Vrijstaande, overdekte en geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten toegankelijke [ruimte], die direct of indirect met de grond is verbonden.  +
Het ervoor zorgdragen dat alleen geautoriseerde personen toegang hebben tot ruimten.  +
Component om de binnen een gebouw aanwezige installaties (regelingen), met name de elektrische en werktuigbouwkundige (E&W) installaties, centraal aan te sturen (reguleren), bedienen en laten samenwerken (communiceren).  +
Een beredeneerde aanbeveling (van een ketenpartner) om een bepaalde keuze te maken bij de behandeling van een aanvraag.  +
Een groep gedeelde generieke functionaliteit die voornamelijk ten dienste staat aan andere applicatiefuncties. Deze functionaliteit kent idealiter sterk gestandaardiseerde services, waardoor deze functionaliteit vanuit zoveel mogelijk applicaties benadert en dus hergebruikt kan worden. In principe omvat deze groep geen functionaliteit voor eindgebruikers. De opslag van zaken en documenten vindt hier plaats. De eindgebruikers (klanten, veiligheidsregio) maken gebruik van respectievelijk de functies Beheren zaken en Tonen en bijwerken lopende zaken en mijn gegevens. Eventuele configuratieschermen voor deze functionaliteit vallen overigens wel onder de gedeelde functionaliteit.  +
Component voor het inwinnen van geometrie van locaties en het verwerken van locatiegebonden informatie.  +
Een overzicht van doden, gewonden, geregistreerden bij vervoer en in opvang, geregistreerden PIN/informatieverzoek, geregistreerden Nafase.  +
Gevaarlijke stoffen zijn stoffen waarvan gebruik, transport of opslag risico’s met zich meebrengen. Deze risico’s kunnen zijn explosiegevaar, brand, giftigheid of radioactiviteit  +
Welke capaciteit is nodig om de gezondheidsrisico’s goed te kunnen beperken. Kans op oververhitting bij een bepaald evenement.  +
beperken van schadelijke effecten voor mens, dier en omgeving  +
Het afhandelen en routeren van inkomende en uitgaande goederenstromen en het beheren van goederen.  +
Het beheren van de balans van de organisatie.  +
H
Een handelingsperspectief wordt opgenomen ten behoeve van zelfredzaamheid: wat kunnen de mensen zelf doen?  +
Verzoek tot het doen naleven van wet- en regelgeving.  +
Component voor het registreren en afhandelen van door medewerkers gemelde incidenten, problemen en verzoeken.  +
De brandweer gaat standaard met zes mensen in een blusvoertuig naar een brand. Elke GRIP-fase kent een andere bezetting. Als het nodig is wordt er opgeschaald of afgeschaald. Als er onvoldoende bezetting is dan ga je herbezetten. Dit is een vervolgactie van restdekking.  +
Het ervoor zorgen dat de juiste mensen en middelen beschikbaar zijn zodat de overige functies uitgevoerd kunnen worden. Opmerking: de term "bedrijfsvoering" wordt binnen de overheid gebruikt als aanduiding van: - alleen de ondersteunende taken - het gehele takenpakket met zowel primaire als ondersteunende taken. Om misverstanden te voorkomen is voor de domeinbenaming "ondersteuning" (en niet "bedrijfsvoering") gekozen zodat duidelijk is dat het hierbij uitsluitend over ondersteunende bedrijfsfuncties gaat.  +
Functionaliteit voor de beheer van de huisvesting. Deze functionaliteit omvat diverse aspecten van het beheer van de huisvesting zoals het beheersen van meldingen en vragen, beheersen van onderhoudsactiviteiten, registratie van de verschillende onderdelen van de huisvesting (zoals gebouwen, installaties, vergaderruimtes, meubilair, etc.).  +
Hulp die geboden wordt in het kader van het beheersen van incidenten in de vorm van repressie of het verlenen van acute zorg. Bijvoorbeeld bestrijden brand, verzorgen van slachtoffers, transport van patienten.  +
Component voor de uitgifte van een melding gericht op het oproepen van de juiste hulpverlening.  +
I
Veiligheidspartners maken gebruik van gemeenschappelijke ICT aanbod indien functionaliteit, beveiliging en kosten gelijkwaardig zijn. Uit het oogpunt van efficiency en kwaliteit verdient het immers de aanbeveling om zoveel mogelijk gemeenschappelijke modulaire systemen te gebruiken en die aansluiten op de benoemde applicatieve functies. Oftewel: bestaande functionaliteit dient zoveel mogelijk hergebruikt te worden. Hergebruik van functionaliteit gaat versnippering van voorzieningen tegen. De voorkeur wordt in eerste instantie gegeven aan standaardpakketten vanuit de landelijke vraagorganisatie, gevolgd door standaardpakketten (mits voor en door ons te configureren), maatwerk ontwikkeld voor meerdere Veiligheidsregio’s en het breder toepassen van een applicatie die al in gebruik is binnen de desbetreffende Veiligheidsregio.  +
Partijen stellen eigen gegevens ter beschikking aan anderen. Eigen gegevens zijn samenhangende sets van oorspronkelijke gegevens, al dan niet gecombineerd en geordend met gegevens van derden. Op deze manier verbetert de kwaliteit van de gegevens in de keten. Het beheren van dezelfde gegevens op meerdere plekken leidt tot verschillen in gegevens binnen de organisatie. Dit vermindert de kwaliteit en integriteit van de processen en de dienstverlening aan klanten. Gegevens die gebruikt worden in meerdere processen, worden zoveel mogelijk op één centrale plek beheerd (de authentieke bronregistratie). Deze gegevens zijn leidend. De gegevens kunnen decentraal worden hergebruikt. Gegevens komen zoveel mogelijk van een authentieke bron of bij een gemeenschappelijk distributiepunt. Een Veiligheidsregio maakt gebruik van basisregistraties en identificeert haar kernregistraties van waaruit de verschillende informatiesystemen worden ondersteund. Dit is één van de belangrijkste basisprincipes binnen de VeRA en volgt hiermee ook het verplicht gebruik van basisregistraties voor de publiekrechtelijke taken van overheidsinstanties en het gebruik van kernregistraties binnen een Veiligheidsregio. De VeRA volgt het principe van basisregistraties: eenmalige vastlegging, meervoudig gebruik.  +
De gebruikers van gegevens moeten er op kunnen vertrouwen dat de gegevens aangeleverd door applicaties correct zijn. Alleen gegevens waarvan een verantwoordelijke is aangewezen worden uitgewisseld tussen veiligheidspartners. Correcte gegevens zijn cruciaal in alle processen en daarom van vitaal belang voor de Veiligheids-regio’s. Alle gegevensverzamelingen dienen daarom een verantwoordelijke te hebben, die zorg draagt voor de betrouwbaarheid van de gegevens in termen van actualiteit, beschikbaarheid, juistheid, tijdigheid en volledigheid van de gegevens. Deze is aanspreekbaar op de kwaliteit van de gegevens. Veiligheidsregio’s moeten normen vaststellen voor de gewenste kwaliteit van gegevens. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Er worden processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).  +
De Veiligheidsregio gebruikt zoveel mogelijk gemeenschappelijke voorzieningen die koppelvlakken bieden op basis van open standaarden of de facto standaarden. De Veiligheidsregio hanteert open standaarden en richtlijnen om haar informatievoorziening in te richten. Open standaarden spelen een belangrijke rol in het verbinden van (modulaire) bedrijfsfuncties en applicatieve functies en maken uitwisseling (koppelvlakken) van gegevens eenvoudiger tussen veiligheidspartners. Het gebruik van open standaarden voorkomt dat elke veiligheidsregio afzonderlijk oplossingen bedenkt voor generieke vraagstukken. Open standaarden dragen tevens bij aan interoperabiliteit (uitwisselbaarheid). Open standaarden verbeteren de digitale communicatie tussen overheden onderling en ook tussen overheid, bedrijven en burgers. Daarnaast zorgen open standaarden ervoor dat keuzevrijheid is geborgd. Open standaarden zijn naar hun aard namelijk niet software specifiek en kunnen door iedere leverancier worden ingebouwd. Het generieke koppelvlak dat voor in gebruik zijnde systemen toegang biedt tot de gemeenschappelijke informatievoorziening, biedt in ieder geval ook een ‘open’ toegangswijze. Systemen die al een koppelvlak hebben naar de overheid service bus moeten deze kunnen hergebruiken voor toegang tot de gemeenschappelijke informatievoorziening.  +
Register/informatiemodel voor Kabels, buizen en leidingen bestemd voor voortgeleiding van energie, materie of data.  +
Ter vervanging van de DBK combineert IMROI op een slimme manier gegevens die al beschikbaar zijn bij de overheden. Hiermee kan men onderweg naar het [incident] al een beeld vormen van de situatie en de [inzet].  +
een eenheid van software en/of hardware.  +
Component voor het beheren van hard- en softwarecomponenten. De component ondersteunt het vastleggen van gegevens over IT-gerelateerde gegevens en ondersteunt de IT-beheerorganisatie bij het beheren van de betreffende componenten. Conform de ITIL-terminologie worden componenten vaak aangeduid als "configuratie items" en wordt de verzameling opgeslagen gegevens benoemd als "Configuration Management DataBase".  +
Het beheren en beschikbaar stellen van gegevens van gebruikers van IT-voorzieningen en hun autorisaties. Autorisaties kunnen via verschillende mechanismen worden toegekend. Bijv. op basis van afdeling, functie, rol, etc.  +
Component voor de opslag en ontsluiting van identiteiten van gebruikers en de rechten die zij hebben.  +
Het opstellen en beheren van een imago en het uitdragen daarvan. Bijv. via het ontwikkelen van een huisstijl, bijbehorende sjablonen en het toepassen daarvan bij publicaties.  +
Het incident waarvoor inzet van [MATERIEEL] en/of [PERSONEEL] wordt gedaan op basis van [INZET BESLUIT] en waarvoor [SPECIALISME] nodig is. Wanneer een geregistreerde melding wordt doorgezet/uitgegeven aan een inzetbepalende medewerker spreken we over een incident. Het incident waarvoor [INZET] van [MATERIEEL] wordt gedaan op basis van [INZET BESLUIT] en waarvoor [SPECIALISME] nodig is. Een opgetreden [RISICO] m.b.t veiligheid [VEILIGHEIDSRISICO]. Wanneer een geregistreerde [melding] wordt doorgezet/uitgegeven aan een inzetbepalende medewerker spreken we over een [incident].  +
locatie waar zich een [incident] voordoet.  +
Het leveren van een basisvoorziening voor het team Bevolkingszorg om alle beschikbare en benodigde informatie op de juiste wijze te kunnen genereren, ten behoeve van een snel en efficiënt besluitvormingsproces en het ondersteunen van alle betrokken teams bij de uitvoering van de processen, zowel multidisciplinair als monodisciplinair. (Bron: Project 'GROOTER'; Taakorganisaties, processen en producten van Bevolkingszorg)  +
Ontwerpen en onderhouden informatiearchtitectuur, ondersteunen van gegevensgebruik, leveren van informatievoorziening diensten, en ondersteunen van het ICT-gebruik en de ICT-projecten van de organisatie.  +
Het leveren van een basisvoorziening voor het team Bevolkingszorg om alle beschikbare en benodigde informatie op de juiste wijze te kunnen genereren, ten behoeve van: - een snel en efficiënt besluitvormingsproces; - het ondersteunen van alle betrokken teams bij de uitvoering van de processen, zowel multidisciplinair als monodisciplinair.  +
Het ervoor zorgdragen dat gegevens beschikbaar blijven zodat het handelen van de veiligheidsregio's publiek verantwoord kan worden. Bijv. door van belang zijnde informatieobjecten te archiveren en voor daartoe geautoriseerde geautoriseerde medewerkers of externe ter beschikking te stellen. Informatieobjecten kunnen bijv. in- of uitgaande documenten zijn, opgestelde beleidsnotities, genomen besluiten of vergaderverslagen.  +
Informeren over de dreiging en/of gevaren en de maatregelen die de overheid getroffen heeft. Het wegnemen of bijsturen van opvallende zaken in de communicatie uitingen, die de impact versterken (geruchten of indringende foto’s).  +
De behoefte van een of meer gebruikers aan specifieke gegevens, informatie of [functionaliteit].  +
Het leveren van de informatievoorzieningsdiensten, waaronder het aansluiten van de ICT-inrichting op de bedrijfsdoelstellingen ('business alignment') en het management en beheer van het Informatieplan en alle activiteiten die hieruit voortkomen. Het ontwerpen, beschrijven en plegen van onderhoud op bedrijfsprocessen en het bewaken van de consistentie met de administratieve organisatie en de informatievoorzieningsarchitectuur. Beheer van alle gegevens, informatie, kennis, informatie resources en middelen (bijv. telefonie, bibliotheek, automatiseringsmiddelen en -diensten) en de coördinatie, allocatie en gebruik van alle communicatiemiddelen. (bron: MARIJ)  +
Het ervoor zorgen dat informatiebehoeften bekend zijn en zijn vertaald naar gewenste functionaliteiten van de informatievoorziening.  +
(publiekrechtelijke) overeenkomst tussen een persoon en een werkgever om werkzaamheden te verrichten tegen bepaalde voorwaarden. Let wel: inhuur is niet hetzelfde als een vrijwilliger in kader van brandweer (die hebben een aanstelling).  +
inkomende geldelijke transactie (van crediteur) waar een levering van een [product/dienst] van de [veiligheidsregio] tegenover staat.  +
Het overzichtelijk registreren van toegezonden materiaal, zoals brieven, post- en poststukken, vanuit de [klant] naar de [veiligheidsregio].  +
Component voor ondersteuning van het inkopen van producten.  +
Functionaliteit voor de registratie van inkooporders, gereedmelding van orders en vastlegging van contractuele afspraken.  +
Het verwerven van middelen en het bewaken van de afspraken hierover met de leverancier. Het specificeren (samen met de klant), selecteren, contracteren, bestellen en bewaken van de levering van een product of dienst waar uiteindelijk een externe factuur tegenover staat. De inkoopfunctie omvat dus meer dan alleen de inkoopafdeling en het inkoopproces. het betreft de gehele organisatie, die zich bezighoudt met alle aspecten van het inkopen.  +
Een contractuele afspraak waar een geldbedrag tegenover staat die door de organisatie aan een debiteur moet worden betaald.  +
Na alarmering voor het eerst melden bij de meldkamer dat je op pad gaat of niet op pad gaat of dat er een bijalarmering nodig is, dit kan digitaal of mondeling. Dit gebeurt door de eenheid of functionaris en kan voor een verandering van status zorgen. Na deze stap volgt gebruikelijk de statusmelding: ter plaatse.  +
Component voor ondersteuning van het proces van innen, invorderen en kwijtschelden van publiekrechtelijke en eventueel ook privaatrechtelijke vorderingen.  +
Service voor het inscannen, fotograferen, filmen en opnemen van geluid en fysieke objecten. Het gaat dus om het omzetten van analoog naar digitaal.  +
de schaal die is overeengekomen binnen de aanstelling die een persoon heeft.  +
De registratie voor deelname aan een opleiding.  +
de centralist meldkamer instrueert de melder over eventueel te ondernemen handelingen.  +
Functionaliteit waarmee verschillende vormen van communicatie integraal kunnen worden gebruikt zoals instant messaging (chat), aanwezigheidsinformatie, telefonie (inclusief IP telephony) , video conferencing, data sharing , call control en spraakherkenning (allen real-time) met functionaliteiten als voicemail, e-mail, SMS en fax (niet real-time). Deze functionaliteit biedt gebruikers de mogelijkheid om een bericht te versturen via één medium en ditzelfde bericht via een ander medium te ontvangen. Iemand kan bijvoorbeeld een voicemail ontvangen en kiezen om dit bericht te lezen via e-mail. Deze functionaliteit kan zowel intern als extern (bijvoorbeeld met ketenpartners tijdens opschaling) worden ingezet.  +
Component voor het integraal uitwisselen van informatie.  +
Het ophalen en afvoeren van afval.  +
Tenminste eenmaal per jaar worden alle onderdelen van het kwaliteitsmanagementsysteem intern ge-audit. Het auditschema wordt opgesteld door de beleidsmedewerker met aandachtsgebied kwaliteit en geeft aan in welke maand de audit plaatsvindt en de te auditen onderdelen. Het schema gaat ter beoordeling naar het afdelingshoofd en wordt bij goedkeuring geaccordeerd. De audit vindt plaats aan de hand van interviews met de medewerkers en het afdelingshoofd. Afwijkingen worden met de verantwoordelijken besproken en vastgelegd.  +
Het verstrekken en ter beschikking stellen van informatie voor medewerkers. Bijv. via het maken en publiceren van nieuwsberichten op het gemeentelijke intranet.  +
Openbaar netwerk met vaste bekabeling  +
Component voor het publiceren van informatie op een besloten website en het integreren van gespecialiseerde systemen. De hier bedoelde gespecialiseerde systemen worden hier beschouwd als onderdelen van het intranet-systeem.  +
inzet van [MATERIEEL] en/of [PERSONEEL] van [ORGANISATIE] in te zetten bij [INCIDENT].  +
Inzetbaarheid gaat over de logistieke planmatige kant  +
Inzetbaarheid gaat over de logistieke planmatige kant  +
Een inzetbehoefte is in termen van GMS niet gelijk aan een ‘inzetvoorstel’. Een inzetbehoefte is de slagkracht die nodig is voor het efficiënt en effectief kunnen bestrijden van een bepaald incidenttype, uitgedrukt in soorten en aantallen eenheden en functionarissen (materieel).  +
[Inzetvoorstel] samen met [inzetbehoefte] vormen inzetbepaling. Dit is geen registratie.  +
ntb  +
De verzameling van in tijd geplande capaciteit van [medewerkers]. het inzetplan geeft inzicht in de volgende elementen: wie, wat, waar, wanneer, waarmee. Dit is geen vaste registratie. Context: In de praktijk is dit het ter plaatse van het incident maken van een inzet plan voor de beschikbare mensen en middelen voor dat specifieke incident.  +
Een inzetvoorstel is een vertaling van de inzetbehoefte naar minimaal voertuignummer(s), ploeg(en) of personen en eventueel functionarissen, instantie(s) en materieel. Uit het inzetvoorstel volgt weer een alarmeringsvoorstel dat bestaat uit de P2000-codes. Snelheid is bepalend.  +
J
In de CAR-UWO is geregeld dat jaarlijks de fysieke conditie van de medewerker moet worden getoetst. De Jaarlijkse Fysieke Test Brandweer is een jaarlijkse conditietest die een [werknemer] met goed [resultaat] af moet leggen.  +
Binnen het bedrijfsproces 'sturen, beheersen en verantwoorden' hoort ook de aandacht voor de organisatorische risicoanalyse (risk management). Het is goed om te realiseren dat het rapport interne controle dus maatregelen kan opleveren voor de bijsturing van elk ander proces. Management informatie is er op vele niveaus, maar hier gaat het vooral over de organisatie-brede stuurinformatie.  +
een jaarrekening is een rapport waarin de financiele ontwikkelingen en de huidige financiele situatie van een onderneming is weegeven. Iedere onderneming in Nederland die is iingeschreven bij de Kvk, is verplicht ieder jaar een jaarrekening openbaar te maken.  +
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 31 mrt 2020 om 18:03.