Overzicht bedrijfsfuncties: verschil tussen versies
Regel 109: | Regel 109: | ||
Bij de taken van een veiligheidsregio hoort het organiseren van een soepel verloop van een incidentsituatie waar weinig coördinatie benodigd is | Bij de taken van een veiligheidsregio hoort het organiseren van een soepel verloop van een incidentsituatie waar weinig coördinatie benodigd is | ||
naar een situatie waarbij meer en bredere inzet en coördinatie benodigd is. In de Wvr is sprake van het ‘proces melding en opschaling’ conform | naar een situatie waarbij meer en bredere inzet en coördinatie benodigd is. In de Wvr is sprake van het ‘proces melding en opschaling’ conform | ||
door de Veiligheidsregio vast te leggen criteria³ | door de Veiligheidsregio vast te leggen criteria³. Aangezien de processen ‘melding’ en ‘alarmering’ grotendeels⁴ onder verantwoordelijkheid van | ||
. Aangezien de processen ‘melding’ en ‘alarmering’ grotendeels⁴ onder verantwoordelijkheid van | |||
de LMO komt te liggen is het noodzakelijk om voor de architectuur zorgvuldig naar het proces of de bedrijfsfunctie ‘op- en afschaling’ te kijken. | de LMO komt te liggen is het noodzakelijk om voor de architectuur zorgvuldig naar het proces of de bedrijfsfunctie ‘op- en afschaling’ te kijken. | ||
De splitsing van LMO-taken en Veiligheidsregio-taken brengt met zich mee dat er zorgvuldige afspraken over informatieoverdracht en gedeelde | De splitsing van LMO-taken en Veiligheidsregio-taken brengt met zich mee dat er zorgvuldige afspraken over informatieoverdracht en gedeelde | ||
ketenregie worden gemaakt. Beide partijen hebben immers een belang bij een goed voorbereid⁵ | ketenregie worden gemaakt. Beide partijen hebben immers een belang bij een goed voorbereid⁵ gedeeld totaalbeeld en een gedeeld idee over de impact op het proces ‘leiding en coördinatie’. Dit brengt vanuit informatiemanagement en architectuur een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee voor de applicatieve functies operationeel informatie management (LCMS) en melding en intake (NMS), maar ook voor aanpalende applicatieve functies, zoals de | ||
gedeeld totaalbeeld en een gedeeld idee over de impact op het proces ‘leiding en coördinatie’. | |||
Dit brengt vanuit informatiemanagement en architectuur een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee voor de applicatieve functies | |||
operationeel informatie management (LCMS) en melding en intake (NMS), maar ook voor aanpalende applicatieve functies, zoals de | |||
voorbereiding van evenementen (evenementenkalender) en planvorming. | voorbereiding van evenementen (evenementenkalender) en planvorming. | ||
Huidige versie van 16 jan 2020 om 22:18
Toelichting[bewerken]
Bij de taken van een veiligheidsregio hoort het organiseren van een soepel verloop van een incidentsituatie waar weinig coördinatie benodigd is naar een situatie waarbij meer en bredere inzet en coördinatie benodigd is. In de Wvr is sprake van het ‘proces melding en opschaling’ conform door de Veiligheidsregio vast te leggen criteria³. Aangezien de processen ‘melding’ en ‘alarmering’ grotendeels⁴ onder verantwoordelijkheid van de LMO komt te liggen is het noodzakelijk om voor de architectuur zorgvuldig naar het proces of de bedrijfsfunctie ‘op- en afschaling’ te kijken. De splitsing van LMO-taken en Veiligheidsregio-taken brengt met zich mee dat er zorgvuldige afspraken over informatieoverdracht en gedeelde ketenregie worden gemaakt. Beide partijen hebben immers een belang bij een goed voorbereid⁵ gedeeld totaalbeeld en een gedeeld idee over de impact op het proces ‘leiding en coördinatie’. Dit brengt vanuit informatiemanagement en architectuur een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee voor de applicatieve functies operationeel informatie management (LCMS) en melding en intake (NMS), maar ook voor aanpalende applicatieve functies, zoals de voorbereiding van evenementen (evenementenkalender) en planvorming.
³Zie artikel 2.2.1 Besluit Veiligheidsregio’s
⁴Alarmering kan niet plaatsvinden zonder uitvoerig overleg tussen kolom en meldkamer.
⁵Zie ook Wet Veiligheidsregio’s : artikel 48 en besluit Veiligheidsregio’s , artikel 2.4.1.